No more snabbköpskassörska.

Nu var det slut med jobbet på ICA. Det känns otroligt bra. Sommaren har inte varit överdrivet jobbig, även om det bitvis har varit stressigt med milslånga köer och otåliga kunder. Men då har det bara varit att blunda och tänka på nått annat.

Det som varit lite trist är att jobbet som kassörska är rätt ensamt. Även om man är i ständig kontakt med kunder saknas snack med kollegor.  Det är i princip förbjudet, plus att det i och för sig inte hinns med. Vilket leder till att vi aldrig får en chans att lära känna varandra. Synd tycker jag. Ja ja.

Tips du kan ha i åtanke nästa gång du handlar:

1. Vänd alltid streckkoden mot dig.
2. Bygg inte berg med varorna.
3. Köper du tunga otympliga varor som till exempel fem kilos vattenmelon. Lägg upp den först och inte sist direkt efter chipspåsarna.
4. På tal om chips. Lägg inte på dem först. Stor klämningsrisk.
5. Stora 2 liters cola bör läggas ner. Stor vältvarning!
7. Lägg aldrig upp läskbacken (tung och stor) eller grillkol/briketter (smutsiga) på bandet.
8. Om meddelandet "Oläsligt kort" dyker upp när du drar ditt kort. Drabbas inte av panik. Det är vanligt förekommande och händer titt som tätt. Dra kortet en gång till, så ska du se att det snart fungerar.
9. Du bör aldrig se det som en självklarhet att du kan ta ut mer pengar än beloppet. Vi är ingen bank. Men om du frågar snällt går det oftast bra.
10. Försök inte att smussla med dig påsar. Vi ser alltid. Lägg istället gärna upp dem först så att personen som eventuellt är med kan börja packa.

Om alla tänkte på detta, skulle jobbet för kassörskorna bli mycket lättare. (Slipper förslitningsskador, psykbryt och annat ont.)

Kommentarer
Postat av: Anonym

ska definitivt tänka på det nästa gång jag handlar!! vet hur det är att sitta bakom kassan och försöka le mot otåliga kunder!!

2009-08-10 @ 15:38:08
Postat av: Monika

det var jag som skrev!!

2009-08-10 @ 15:38:21
Postat av: c

Det är bra Monika! Då kan du och även jag föregå som bra exempel.

2009-08-10 @ 17:01:06
Postat av: Anonym

Haha, en sån rolig lista!

Punkterna 3,4 och 10 är bäst.

Jag förstår inte det där med att folk (enligt egen erfarenhet är de antingen norrmän, pensionärer eller bådeoch) ska snatta med sig påsar. Vad är grejen liksom? Eftersom det uppenbarligen är dyrt med 1,50 kr för en påse, varför tar de då inte med sig gamla påsar hemifrån?

2009-08-10 @ 18:08:56
Postat av: c

Ja det kan man verkligen fråga sig. Men en annan sak som är väldigt skum är när de packar upp en hel kundvagn på bandet. För att sedan packa ner allt igen i vagnen utan att först stoppa det i påsar. Väldigt vanligt bland utländska turister. Har även varit med om folk som snor kartonger från butiken och använder det som bärgrej. Skumt.

2009-08-10 @ 18:46:08
Postat av: Karin

Ha, jag minns dom där påstjyvarna mkt väl från Ica Maxi tiden!! Jag brukade slå in extra många påsar när jag såg att dom försökte sno. Vissa av "tjuvarna" hade dock mage att komma tillbaka och säga att man slagit in för många och då brukade jag säga att det inte skulle hända om dom visade upp påsarna istället för att hålla dom bakom ryggen!

2009-08-10 @ 21:18:12
Postat av: c

2009-08-11 @ 08:00:45
Postat av: c

Haha! Det är bra Karin! The way to go helt klart. Jag brukar alltid vänta rätt länge och se om de självmant kommer att nämna påsen. Om inte säger jag aningens anklagande och en PÅSE. Då håller de lite skamset med. Ha.

2009-08-11 @ 08:05:07
Postat av: Monika

förbannade på tjuvar!!

2009-08-11 @ 20:40:23
Postat av: monika

pås ska det vara!!

alltså förbannade påstjuvar!!

2009-08-11 @ 20:41:26
Postat av: Anonym

http://www.ica.se/FrontServlet?s=ikk&state=start

2009-08-11 @ 22:46:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0